Log på

Kort monopol giver priskonkurrence


Nye lægemidler inden for samme behandlingsområde kommer hurtigere på markedet nu end i 1970'erne.

De seneste undersøgelser viser, at der i gennemsnit går 2,3 år, fra en ny form for medicinsk behandling til en sygdom er på markedet, til et konkurrerende lægemiddel introduceres. I 1970'erne gik der gennemsnitligt 10,2 år. Det betyder, at priskonkurrencen træder i kraft hurtigere end tidligere.

"Det skyldes virksomhedernes forskning og udviklingsindsats. Virksomhederne bliver opmærksomme på potentielt nye aktive indholdsstoffer på et meget tidligt tidspunkt, da de overvåger andre virksomheders patenter. Det betyder også, at tiden, fra at en nyt first-in class produkt introduceres, til et lignede produkt markedsføres, er kortere. Dermed er den klassiske monopolsituationen i virkeligheden mindre end de 10 år, man normalt siger, et lægemiddel har markedet for sig selv," siger Henrik Vestergaard, vicedirektør, Lægemiddelindustriforeningen.

Et eksempel på den hurtigere konkurrence er de seneste produkter mod hepatitis C. Et nyt lægemiddel kom på markedet i Danmark i 2014. Fire måneder senere blev det næste sammenlignelige produkt introduceret på markedet, og flere er kommet til det første år. Det medførte, at priserne hurtigt faldt til ca. halvdelen på 12 måneder, selvom patentet ikke er udløbet i perioden.


Kontakt

Henrik Vestergaard
Tlf +45 3927 6060

Viceadministrerende direktør

hv@lif.dk